
 
NEWS RELEASE 

FOR IMMEDIATE RELEASE   Contact: Frank D. LoMonte, Executive Director 
Friday, February 5, 2016            director@splc.org or 404-545-1195 

University Daily Kansan editors file First Amendment  
lawsuit challenging retaliatory funding cut 

 
 In a civil complaint filed Friday, the University Daily Kansan student newspaper and two 
of its student editors ask a U.S. district court to restore a 50 percent cut in student activity fee 
funding that was imposed to punish the newspaper for an editorial criticizing the campus 
election system. 
 The Kansan and editors Vicky Diaz-Camacho and Katie Klushko, represented by 
attorney Patrick J. Doran of Kansas City, argue that the $45,000 reduction violated the First 
Amendment because it was imposed in retaliation for an editorial viewpoint that university 
representatives disfavored. 
 “This lawsuit was a last resort.  The Kansan exhausted every avenue before we reached 
this point with the University,” Diaz-Camacho said. “Our First Amendment rights enable us to 
report on our student body and student government. The University Daily Kansan is the 
watchdog for the community, and our constitutional freedoms are at the crux of what we do and 
help provide transparency to our readers. But those rights were infringed upon by the University 
and Student Senate.” 
 The complaint asserts that the newspaper’s ability to provide complete, unbiased 
coverage to the public is inhibited by knowing that the newspaper’s funding has been made 
contingent on avoiding criticism of University policies:  

In addition to its practical impact on the ability of the Kansan and its staff to 
effectively gather, report and distribute news, the budget cut carries a significant 
chilling effect because it ties the Kansan’s receipt of adequate funding to the 
expression of viewpoints which meet the approval of the Student Senate. As a result 
of the budget reduction, Plaintiffs are chilled in their expression of First Amendment-
protected speech, and are less likely than they would otherwise have been to 
express viewpoints critical of the Student Senate or to make independent editorial 
judgments about the newsworthiness of Student Senate events. 

 The controversy began with a strongly worded May 2014 editorial in the Daily Kansan 
calling for reforms in the student election system, after a botched election that resulted in the 
disqualification of the leading vote-getters. During the budget cycle that followed, members of 
the Student Senate repeatedly interjected their displeasure with the editorial, and with the 
newspaper’s coverage of student government in general, into the discussion of the Kansan’s 
request for renewed grant support.  



University Daily Kansan sues over retaliatory funding cut 
SPLC News Release, February 5, 2016 

Page 2 of 2 
 

	 2 

 As a direct result of that displeasure, the Student Senate voted in April 2015 to impose a 
drastic percent reduction in the newspaper’s long-established subsidy from $2 per member of 
the student body to $1 per student, a greatly disproportionate cut as compared with any 
comparable student organization. A member of the Senate’s finance committee openly 
acknowledged that the reduction was a response to perceived “problematic” coverage, including 
the May 2014 editorial. The president of the Student Senate characterized the funding cut as an 
opportunity for the newspaper’s editors to “fix their content” to meet the approval of the budget 
committee in future funding cycles. University Chancellor Bernadette Gray-Little ratified the 
Student Senate’s retaliation by signing off on the budget without changes in May 2015 despite 
being well aware of the retaliatory nature of the reduction. 
 The Kansan and its volunteer legal counsel have attempted ever since the April 2015 
vote to negotiate with leaders of the Student Senate and with KU administrators, including 
meetings with Chancellor Gray-Little and Vice Provost Tammara Durham, to seek reversal of 
the unlawful reduction and to craft a funding mechanism that removes the opportunity for 
viewpoint-based retaliation in the future. However, the University has refused to restore any of 
the lost funding, which has resulted in the Kansan eliminating 13 paid student positions on both 
the editorial and advertising staffs and leaving its News Adviser position vacant. 
 Federal courts, including the U.S. Supreme Court, have been highly protective of the 
free-speech rights of college students, and have struck down as unconstitutional government 
restraints on student speech based on its content or viewpoint, including indirect restraints such 
as the denial of funding to student publications. For example, the Supreme Court decided in a 
1995 case, Rosenberger v. Rector and Visitors of the University of Virginia, that a public 
university may not withhold financial support from a student news publication based on the 
viewpoint espoused by its editors.  
 “Our Complaint alleges that the defendants were aware of the First Amendment issues 
when Kansan editors met with university administrators, but the defendants approved the 
retaliatory fee cut anyway,” said Doran, the student editors’ attorney.  “We allege that this 
creates a chilled environment for the Kansan journalists, and this is especially true in light of the 
Kansan’s upcoming annual fee review, since one Fee Review Committee member recently told 
the news editor that the Kansan had ‘bit the hand that fed’ it.”   
 “If there is one universally undisputed principle of First Amendment law, it is that 
government decision-makers can never use their authority to punish speakers who express a 
viewpoint critical of the government,” said Frank D. LoMonte, executive director of the Student 
Press Law Center, which assisted the student journalists in finding volunteer legal counsel and 
preparing the complaint. “It is disappointing that the University forced this step by refusing to 
entertain reasonable reforms to the funding process to insulate the Kansan against retaliation. 
We’re proud of the editors for standing up forcefully to protect not just their own interests, but 
the interest of their audience in editorially independent coverage.” 
 

-30- 
 
 


